Powered By Blogger

Khamis, 19 Februari 2009

Peringatan buat Kita Semua

أَلَمْ يَأْتِهِمْ نَبَأُ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ قَوْمِ نُوحٍ وَعَادٍ وَثَمُودَ وَقَوْمِ إِبْرَاهِيمَ وَأَصْحَابِ مَدْيَنَ وَالْمُؤْتَفِكَاتِ أَتَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَيِّنَاتِ فَمَا كَانَ اللَّهُ لِيَظْلِمَهُمْ وَلَكِنْ كَانُوا أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ (٧٠)وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ أُولَئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ (٧١)وَعَدَ اللَّهُ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الأنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَمَسَاكِنَ طَيِّبَةً فِي جَنَّاتِ عَدْنٍ وَرِضْوَانٌ مِنَ اللَّهِ أَكْبَرُ ذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ

70. Bukankah telah datang kepada mereka berita orang-orang Yang terdahulu daripada mereka, Iaitu kaum Nabi Nuh dan Aad dan Thamud dan kaum Nabi Ibrahim, dan penduduk negeri Madyan serta negeri-negeri Yang telah dibinasakan? (Semuanya) telah datang kepada mereka Rasul-rasul mereka Dengan membawa keterangan Yang jelas nyata, (lalu mereka mendustakannya dan Tuhan pula membinasakan mereka); Allah tidak sekali-kali menganiaya mereka tetapi merekalah Yang menganiaya diri sendiri.

71. dan orang-orang Yang beriman, lelaki dan perempuan, setengahnya menjadi Penolong bagi setengahnya Yang lain; mereka menyuruh berbuat kebaikan, dan melarang daripada berbuat kejahatan; dan mereka mendirikan sembahyang dan memberi zakat, serta taat kepada Allah dan RasulNya. mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; Sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.

72. Allah menjanjikan orang-orang Yang beriman, lelaki dan perempuan, (akan beroleh) Syurga-syurga Yang mengalir di bawahnya beberapa sungai; mereka kekal di dalamnya dan beroleh tempat-tempat Yang baik di Dalam "Syurga Adn" serta keredaan dari Allah Yang lebih besar kemuliaannya; (balasan) Yang demikian itulah kejayaan Yang besar.

Surah At-Taubah 70-72

Kesimpulan
Allah swt telah mendatangkan kepada kita kaum-kaum yang telah mendapat bala supaya kita boleh ambil pengajaran dari kisah mereka ini. Allah membawa kita kisah kaum Nuh (Surah Nuh), Kaum Aad dan Thamud (surah Al-Haqqah), Kaum Nabi Ibrahim iaitu Namrud, Penduduk Madyan, Kaum Nabi Syuaib yang tidak jujur dalam jual beli serta “الْمُؤْتَفِكَاتِ” iaitu dimaksudkan di sini ialah kaum nabi Lut. Allah swt telah mengatakan bahawa bala tersebut bukanlah kerana Allah swt itu zalim tetapi kerana mereka telah menzalimi diri mereka sendiri. Marilah kita mengambil peringatan dari kisah-kisah mereka.

Seterusnya Allah swt menceritakan sifat-sifat orang beriman serta menjanjikan kepada mereka ini balasan syurga yang setimpal. Sesungguhnya Allah maha menepati janji. Oleh itu, marilah kita meningkatkan iman kita serta menghayati sifat-sifat yang disebut supaya kita dapat tergolong dalam golongan mukminin yang sebenar-benarnya.

Wallahu’alam.

Rujukan : Tafsir Rawa’il Bayan li Ma’anil Qur’an.

Berusaha ke Arah Perubahan

Tiada ulasan:

Gambar