Powered By Blogger

Sabtu, 14 Februari 2009

Bila Jahiliyyah Menguasai

Sistem kehidupan kini sebenarnya sudah lama dikuasai oleh sistem Jahiliyyah, namun ramai manusia seakan-akan tidak menyedari langsung bahawa mereka kini hidup dalam zaman Jahiliyyah.

Kita lihat sahaja kehidupan seorang remaja kini, sentiasa inginkan kesenangan dan keseronokan semata-mata. Mereka belajar bukan berniat ikhlas untuk menuntut ilmu tetapi ingin mencapai matlamat duniawi. Kehidupan seharian mereka terputus dari mengingati Allah s.w.t. dan sentiasa bergelumang dengan dosa dan maksiat samada mereka sedar mahupun tidak.

Amat sukar bagi kita melihat para remaja sekarang mendekatkan diri mereka di Masjid beribadah tetapi amat mudah untuk kita melihat mereka berada di jalanan dan pusat-pusat membeli-belah melepak dan membuang masa.

Kehidupan mereka dipenuhi dengan perkara-perkara tidak berfaedah, menonton filem-filem dan drama-drama yang sebenarnya menjauhkan mereka dari mengingati Allah. Amat jauhlah bagi mereka untuk mengisi masa-masa mereka dengan membaca Al-quran dan menghadiri majlis-majlis imu.

Terdapat juga yang memperhambakan diri mereka menuntut ilmu sehingga melupakan tanggungjawab sebagai hamba Allah s.w.t. Mereka belajar untuk mengejar kecemerlangan sementara tanpa memikirkan kecemrlangan hakiki di Akhirat.

Oleh itu marilah kita bersama-sama bermuhasabah terhadap diri kita, adakah kita sedang dicemari oleh sistem jahiliyyah kini yang menyusup masuk ke dalam kehidupan kita tanpa kita sedari. Bersamalah kita berusaha memperbaiki diri, meningkatkan iman dan menjauhkan diri dari rawasib-rawasib jahiliyyah yang semakin hari semakin pekat di sekitar kita sehingga kadang kala kita tewas.

Firman Allah dalam surah Ar-Ra’d ayat 11:

Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa Yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa Yang ada pada diri mereka sendiri.

 

Berusaha Kearah Perubahan

Tiada ulasan:

Gambar