Sabtu, 24 Januari 2009

We Will Not Go Down (Song for Gaza)

WE WILL NOT GO DOWN (Song for Gaza)
(Composed by Michael Heart)
Copyright 2009

A blinding flash of white light
Lit up the sky over Gaza tonight
People running for cover
Not knowing whether they’re dead or alive

They came with their tanks and their planes
With ravaging fiery flames
And nothing remains
Just a voice rising up in the smoky haze

We will not go down
In the night, without a fight
You can burn up our mosques and our homes and our schools
But our spirit will never die
We will not go down
In Gaza tonight

Women and children alike
Murdered and massacred night after night
While the so-called leaders of countries afar
Debated on who’s wrong or right

But their powerless words were in vain
And the bombs fell down like acid rain
But through the tears and the blood and the pain
You can still hear that voice through the smoky haze

We will not go down
In the night, without a fight
You can burn up our mosques and our homes and our schools
But our spirit will never die
We will not go down
In Gaza tonight

Berusaha Kearah Perubahan

Ahad, 18 Januari 2009

Kehidupanku Seluruhnya Kerana Allah

Kehidupanku seluruhnya adalah kerana Allah. Itulah sepatutnya mewarnai kehidupan kita. Setiap sesuatu yang kita lakukan mestilah kerana Allah bukan kerana perkara lain.
Marilah kita hayati nasyid ini..

حياتى كلها لله .. فلا مولى لنا الاه
احب الله جل علاه .. ومن حبى له اخشاه
**********************************
اصون النفس احميها .. بنور الله اهديها
بحب الله اسقيها .. لتفرح عندما تلقاه
حياتى كلها لله .. حياتى كلها لله
**********************************
اذا ما الحب لم يسبى .. فؤاد المؤمن الصب
فوا اسفاه على القلب .. لان الزيف قد غشاه
حياتى كلها لله .. حياتى كلها لله
**********************************
يقيني بين جنبيا .. واسعى بالهدى سعيا
كفانى اننى احيا .. وامضى فى سبيل الله
حياتى كلها لله .. حياتى كلها لله
***********************************
اذا جادت ليا الدنيا ... واسقتنى المنى ريا
ستبقى بين كفيا .. ويبقى خافقى لله
حياتى كلها لله .. حياتى كلها لله

Berusaha Ke Arah Perubahan

Selasa, 13 Januari 2009

Waktu-waktu exam.

Berikut adalah tarikh dan waktu untuk Exam ana

Hari Khamis, 15/1
Biology Lab, pukul 9.15-11.15

Hari Sabtu, 17/1
Chemistry, pukul 1.15-3.15
Science Hall 2

Hari Selasa, 20/1
English, pukul 8.15-10.15
Science Hall 2

Hari Khamis 22/1
Pysics, pukul 10:45-12:40
Lab 1,2,3,4

Hari Sabtu 24/1
Biology, pukul 8.30-9.40
Lab 9

Hari Isnin 26/1
Bahasa Arab, pukul 1.15-3.15
Nursing Hall

Harap doa antum mengiringi.

WARKAH SANG AZAZIL

mainpix1

Syaitan Laknatullah@Malaikat Azazil,
No. 7, Neraka Jahannam,
Alam Ghaib Milik Allah,

1 Ramadan 1429 H
Negeri Akhirat Yang Abadi.

MENEMUI kalian anak-anak Adam, musuh yang paling kubenci!
Aku memandang langit mega yang terbentang luas. Awan yang berarak memayungi alam fana kelihatan tersenyum riang. Kedengaran kicauan burung-burung yang berterbangan di angkasa raya, berzikir menyambut ketibaannya yang bakal menjelang tiba. Kegelisahanku makin bertimbun menanti tiap detik yang berlalu. Aku makin derita, saat ia hampir mendatangi alam ini. Aku makin menggila saat ia berlabuh dalam dakapan waktu!

Celaka!

Tahun ini ia kembali lagi! Setelah sekian lama aku terseksa, ia mampir menggangguku lagi. Pastinya nanti aku dibelenggu dengan rantaian neraka maha dahsyat oleh malaikat Tuhan Yang Maha Agung yang tidak terperi bilangannya. Pastinya aku akan merengkuk dalam penjara neraka bersama azab daripada-Nya.
Kuperhatikan pula tanah subur menghijau. Air yang mengalir tenang seakan menyindir diriku yang ketakutan. Bayu yang berpuput riang seakan gembira dengan bahana yang bakal menyelubungiku. Pohonan yang meliang-liuk seakan menari-nari, tanda gembira dengan kehadirannya. Ah, peritnya nasibku ini!

Celakalah kalian semua!

Kalau tidak keranamu Adam, aku tidak mungkin dilaknat begini!
Kalau tidak kerana kau Muhammad, mana mungkin aku dibelenggu Ilahi!

Kalau tidak kerana umatmu, takkan hadir kegelisahan dan ketakutan ini!

Dari jauh, aku melihat bala tenteraku menggoda sang umat terakhir sedaya upaya dalam masa yang begitu kritikal. Ada yang berjaya, hingga manusia menganggap akulah Tuhan mereka. Namun ada juga yang terbakar bersama panahan kalimah-Nya. Ada yang cedera, dek kerana keimanan dan ketakwaan yang seberat zarah membatasi nafsu seluas lautan dunia.
Lensa mataku memandang ke arah segerombolan umat manusia yang khusyuk dalam ibadatnya. Aku melihat junta-juntaku berpaut, memujuk rayu sang manusia supaya melupakan Penciptanya. Mempengaruhi akalnya supaya memikirkan dunia. Menguasai hatinya supaya mensyirikkan-Nya. Bagus! Lakukanlah lagi hingga mereka tenggelam dalam nista mereka! Lakukanlah!
Wahai Muhammad Pesuruh Allah, lihatlah apa yang telah bala tenteraku lakukan pada umatmu! Mereka cuba menyesatkan umatmu agar mengikuti kemahuan nafsu dan melupai nikmat syurgawi yang bakal terbentang nanti. Aku tingkatkan nafsu syahwat mereka dengan wanita-wanita yang berpakaian tiada menutup aurat. Mereka kuhasut agar mendedahkan pinggul, perut, dadanya untuk tatapan sekalian alam. Aku hiaskan mereka dengan gelojak nafsu serakah agar mereka bisa menggoda umatmu yang beriman berpaling daripada keimanan mereka, umatmu yang warak dan alim menjadi dungu dan cintakan dunia.
Maka hasilnya, lahirlah anak luar nikah yang tidak berdosa, yang tidak mengenal siapa ibu bapanya. Mereka dibunuh, ditinggalkan bertaburan di muka bumi. Kusogokkan juga keinginan mereka dengan hiburan yang melampau, kebebasan hak manusiawi, kecanggihan teknologi yang semakin disalahertikan, hingga mereka menganggap halal dan haram bukan lagi satu pegangan yang utuh dalam diri mereka dan berkiblatkan urusan duniawi, melupai alam ukhrawi. Saksikanlah kejatuhan agama Tuhanmu, ya Muhammad! Kejatuhan oleh tentangan para pengikutku Yahudi, Nasrani dan Majusi yang mengikut segala telunjukku! Saksikanlah!
Aku ketawa sendirian, bangga melihat usahaku membuahkan hasil setelah sekian lama. Bangsa Yahudi yang bodoh telah menurut kemahuanku. Terima kasih Musa as-Samiri kerana menjadikan aku sebagai panduanmu bagi kaum Yahudi. Terima kasih Saint Paul kerana menjadikan musuhmu, Isa al-Masih sebagai Tuhan bagi umat Nasrani. Aku masih belum puas melihat umat Muhammad yang beriman dipermainkan seperti himar. Disembelih, dibunuh dengan kejam oleh musuhnya yang tidak mengenal erti penat.
Baitulmaqdis menjadi rebutan Yahudi dan umat Muhammad yang beriman. Aku meniupkan hasutanku pada pemimpin-pemimpin Yahudi supaya mendirikan Haykal Beit Hamiqdash atau Temple Of Mount di atas Masjidil Aqsa, tempat suci ketiga bagi umat Islam agar bisa menjadi tempat peribadatan mereka. Aku menghasut mereka supaya menyediakan kota Eretz Yitzrel atau negara Yahudi sebelum kedatangan Messiah, penyelamat untuk mereka. Aku menitipkan kata-kata semangat kepada mereka agar berusaha untuk merampas kembali al-Haram al-Syarif setelah Saidina Umar al-Khattab, musuhku yang paling kutakuti menakluk kota itu. Masih terbayang bagaimana gentarnya aku saat khalifah Al-Faruq itu melalui lorong-lorong kota untuk melihat umatnya. Pandangan matanya cukup menakutkan, hingga aku lari bergelimpangan bersama-sama tenteraku yang lain.
Kukatakan juga bahawa merekalah bangsa paling agung, sedangkan mereka akan menjadi temanku di neraka kelak. Bodohnya manusia, walau akal berdiri utuh di kepalanya!
Entah bagaimana, aku terpandang kembali ke arah langit. Kulihat pintu-pintu rahmat terbuka dengan luasnya. Pintu-pintu syurgawi turut dibuka, sedang para bidadari mempersiapkan diri bagi menyambut ketibaan bulan yang mulia. Kuperhatikan pula kuburan para Muslimin. Dari jauh, aku mendengar laungan kegembiraan daripada mereka. Benar, Ramadan datang membawa sejuta rahmat buat alam dan isinya. Semuanya menikmati rahmat Ilahi melainkan aku sahaja. Bangsat!

Teringat daku akan kata-kata Muhammad sewaktu aku berdiskusi bersama-samanya suatu masa dahulu;

“Andai kau mahu Allah mengampunkan dosamu, maka sujudlah pada kubur Adam, wahai musuh Allah dan hamba-Nya!”
“Tidak! Tidak sekali-kali wahai pesuruh Allah! Aku boleh melakukan apa saja yang diperintahkannya melainkan sujud di kuburan musuh yang telah menyebabkan aku terkeluar dari syurga!” Aku membentak keras.

“Kau terlalu membangga diri dan sombong wahai Azazil laknatullah!” Masih terngiang-ngiang di telingaku suara Nabi Allah itu. Api amarahku semakin marak bila mengenangkan peristiwa pengusiranku dari syurga. Hanya kerana aku tidak mahu sujud kepada Adam, aku dikutuk selama-lamanya. Walhal, dahulu akulah malaikat yang paling taat pada-Mu, Ya Allah! Akulah yang paling banyak memuji dan mengesakan-Mu. Akulah malaikat yang paling mulia di sisi-Mu. Malah, akulah ketua malaikat yang berdoa untuk malaikat yang lain bila mana kau menyatakan bahawa akan ada di kalangan kami yang tersesat. Namun, entah mengapa aku terlupa mendoakan diriku sendiri hingga aku cenderung untuk sesat begini.
Masih mekar dalam ingatanku tatkala aku memohon dipanjangkan usiaku untuk menyesatkan umat manusia lalu Allah memperkenankannya. Aku diberikan umur yang panjang sehingga hari kiamat menjelma tiba. Alangkah gembiranya aku kerana diberikan peluang walaupun aku mengerti azabnya amat pedih.
Sayup-sayup kedengaran suara azan memuji keagungan Allah. Aku melihat para juntaku berlari lintang-pukang, terbakar dengan panahan kalimah tayyibah Tuhan. Aku merasai bahang terbakar pada setiap liang tubuhku.

Ramadan dah tiba! Celakalah kita semua!
Aku mendengar lolongan dahsyat daripada segenap penjuru alam. Seluruh anak pinakku bertaburan menyelamatkan diri daripada dibelenggu malaikat Allah. Bilangannya, sukar untuk diramalkan. Rantaian neraka yang panas membara dilontarkan ke arah junta-juntaku. Lolongan mereka memecah keheningan alam maya. Sakitnya, pedihnya sukar untuk kukatakan. Celakalah Ramadan! Bulan yang menjanjikan kesenangan buat umat Muhammad!
Pantas aku melarikan diri bila mana malaikat mendatangiku. Mereka membawa rantaian panas membara. Namun, aku tewas dengan kekuasaan-Nya. Sudah ditakdirkan aku terpaksa melalui semua ini.

Celakalah Ibrahim, yang membaling batu ke arahku dahulu demi Allah!

Jahanamlah Ayub kerana takwa dan kecekalannya menghadapi ujian Allah!

Durjanalah Sulaiman, kerana pernah menguasai aku suatu masa dahulu!

Leherku direntap sang malaikat dengan tidak semena-mena. Aku meronta, sedang tangan dan kakiku diikat pula dengan besi neraka maha azab. Aku diseret bagaikan himar tua, dibawa memasuki neraka bersama junta-juntaku yang lain. Mereka merintih, menyumpah sekalian umat Muhammad.

Beruntunglah kalian wahai umat Muhammad dengan kedatangan Ramadan al-Mubarak ini! Celakalah kami, musuh Allah yang terpaksa dibelenggu selama sebulan hanya kerana bulan yang mulia ini. Bergembiralah kalian semua, tapi jangan lupa. Kami juga meninggalkan senjata utama kami iaitu nafsu. Berbahagialah mereka yang dapat menguasainya dan celakalah mereka yang dikuasainya! Dan pintu neraka Jahanam ditutup serapat-rapatnya. Kedengaran suara lolongan maha dahsyat bergema, memecah keheningan mayapada.

Salam takziah daripadaku buat kalian semua!

Yang benar,

AZAZIL

Adakah Ramadhan sebelum ini memberi kesan kepada kita, setelah hampir 5 bulan. Dan adakah kita akan dapat berjumpa dengan Ramadhan seterusnya?

Berusaha Ke Arah Perubahan

Jadual Semester 2

القاعة الوقت الأيام الساعات اسم المساق
NURSING HALL 11:15-12:15 حد ثل 3 تشريح عام
قاعة المشرحه 3:15-5:15 خميس 0 تشريح عام (عملي)
MIDDLE HALL 10:15-11:15 حد ثل 3 بيولوجيا خلويه وانسجه
مختبر الانسجة 11:15-1:15 خميس 0 بيولوجيا خلويه (عملي)
NURSING HALL 1:15-2:15 حد ثل خميس 3 فسيولوجيا عامه
D4201 8:15-9:15 حد ثل خميس 3 كيمياء عضوية
C3018 9:15-10:15 حد ثل خميس 3 حماية البيئة

 

Ni merupakan Jadual Pembelajaran ana untuk semester 2. Kalau di perhatikan dari jadual ini, ana cuma perlu ke kelas pada hari Ahad, Isnin dan Khamis yang akan bermula pada pukul 8 pagi dan akan berakhir pada pukul 2 petang kecuali hari khamis iaitu 5 petang.

Maknanya ana ada hari Isnin dan Rabu untuk tidak perlu ke Jamiah. Harap ana dapat isi masa ini dengan perkara-perkara yang berfaedah.

Semester 2 ana akan bermula pada 15 Febuari 2009.

Berusaha Ke Arah Perubahan

Ahad, 11 Januari 2009

Hari ini Tasjil

Alhamdulillah, Segala Puji Bagi Allah Tuhan Sekalian Alam. Hari ini merupakan hari untuk ana mendaftar subjek-subjek yang bakal ana ambil untuk semester 2 di JUST.

Bagi semester 2 ini, ana bercadang untuk mengambil 15 credit hours, iaitu 5 mata pelajaran termasuk 1 mata pelajaran ikhtiari. Walaupun final exam semester 1 baru sahaja bermula tetapi kami sudah perlu mendaftar subjek untuk semester 2.

Kepada pembaca-pembaca blog, doakan kejayaan ana dalam final exam untuk semester 1 ini dan seterusnya untuk kejayaan ana dalam bidang yang ana ceburi ini.

Namun, jangan lupa juga berdoa untuk saudara-saudara kita di Gaza yang kini mereka telah dikepung dan akan dibantai oleh yahudi laknatullah dengan kereta-kerata kebal mereka.

Wallahu'alam

Berusaha Ke Arah Perubahan

Sabtu, 10 Januari 2009

1st Post, Final Exam

Assalamualaikum wrt

Ini merupakan post pertama ana untuk tahun 2009 setelah hampir 2 minggu tidak menulis. Alhamdulillah, Allah masih lagi memberi peluang kepada ana untuk menulis diruangan maya ini.

Alhamdulillah, kini final exam untuk 1st semester di Jordan University of Science and Technology sudah bermula. Sedar tak sedar, sudah hampir satu semester ana berada di Jordan. Adik-adik di Malaysia pun sudah mula kembali ke sekolah. Tak tahulah apa yang ana nak ungkapkan.

Mungkin pertamanya, ana sebenarnya rasa rindu kepada SMAKL. Bila tadi ana search SMASKL kat google, ana terjumpa pelbagai video yang diupload oleh adik-adik SMASKL di Internet. Ana dah tengok dah nasyid yang korang nyanyikan dalam perhimpunan. Lagu terakhir 08. Gelombang Keadilan :

Kan melangkah kaki dengan pasti
Menerobos segala onak duri
Generasi baru yang telah dinanti
Tak takut dicaci tak gentar mati
Bagai gelombang terus menerjang
Tuk tumbangkan segala kezhaliman
Dengan tulus ikhlas untuk keadilan
Hingga pertiwi gapai sejahtera
Takkan surut walau selangkah
Takkan henti walau sejenak
Cita kami hidup mulia
Atau syahid mendapat surga

Harap apa yang antum semua nasyidkan tu diterapkan dalam kehidupan seharian.

Kita semua masih ada lagi perjuangan yang perlu diteruskan, berjuang dalam bidang ilmu pengetahuan. Ingatlah, kita menuntut ilmu demi Allah, demi Islam, demi membangunkan ummah. Namun jangan lupa jalan yang yang perlu kita lalui iaitu jalan Dakwah dan Tarbiyyah.

Akhir kalam, ana harap marilah sama-sama kita berdoa ke arah kemenangan, doakan ana yang sedang berada dalam final exam, dan jangan lupa, doa kepada saudara-saudara kita, ibubapa kita, adik-adik kita di Gaza sana, doa supaya mereka diteguhkan hati, diberikan kemenangan ke atas yahudi.

Berusaha ke Arah Perubahan

Gambar