Isnin, 29 Disember 2008

PALESTIN

Allahu Akbar....Allahu Akbar....Allahu Akbar

Apakah sedang berlaku?

Ya...saudara kita di Palestin sedang diserang. Serangan ini bermula sejak Sabtu berterusan sehingga kini. Yahudi menyerang saudara kita di Palestin dengan Pesawat pejuang mereka, mengebom penempatan-penempatan di Gaza tanpa sebarang belas kasihan. Diburukkan lagi dengan sekatan demi sekatan dengan bermatlamat menghapuskan HAMAS. Di Gaza, bekalan perubatan tidak mencukupi, bekalan elektrik juga disekat mengakibat seluruh bandar gelap. Para sukarelawan dari kalangan doktor dihalang masuk oleh pihak Mesir. Ini memburukkan lagi keadaan penduduk Palestin.

Apakah salah mereka diperlakukan sedemikian rupa? Apakah pula tindakan umat Islam yang seakidah dengan mereka?

Ana terpanggil untuk mengajak para pelawat blog marilah kita sama-sama menghulurkan bantuan kepada saudara kita di sana.

Bagaimana? Ana tahu ramai dari kita tidak mampu membantu mereka secara fizikal, tetapi marilah kita memperbanyakkan doa dan solat hajat untuk mereka, berdoa kepada pemilik Dunia ini.

Sama-samalah kita mengikuti perkembangan sahabat-sahabat kita di PALESTIN. Antum boleh layari laman web di bawah untuk mengikuti perkembangan secara terperinci tentang keadaan di Palestin sekarang

http://www.ikhwanweb.com/
http://www.infopalestina.com/

Wallahu'alam

Selasa, 23 Disember 2008

Antara Dua Cinta

Apa yang ada jarang disyukuri
Apa yang tiada sering dirisaukan
Nikmat yang dikecap
Baru kan terasa bila hilang
Apa yang diburu timbul rasa jemu
Bila sudah di dalam genggaman

Dunia ibarat air laut
Diminum hanya menambah haus
Nafsu bagaikan fatamorgana di padang pasir
Panas yang membahang disangka air
Dunia dan nafsu bagai bayang-bayang
Dilihat ada ditangkap hilang

Tuhan leraikanlah dunia
Yang mendiam di dalam hatiku
Kerana di situ tidakku mampu
Mengumpul dua cinta
Hanya cinta-Mu kuharap tumbuh
Dibajai bangkai dunia yang kubunuh

Lagu : The Zikr
Lirik : Pahrol Mohd Juoi

Ahad, 21 Disember 2008

Rintihan Subuh

Pada pagi itu,seperti mana pagi2 yang lain,aku menyambut kedatangan seorang tetamu tetapku.

" Assalamualaikum",seru Subuh.

" Wa'alaikumsalam",sahutku.
Dan kami terus berpelukan,tanda rindu serta kasih sayang.Kutanya khabar subuh,bagaimana keadaanya mengembara dari satu tempat ke satu tempat.
" Tadi...",kata Subuh dengan sayu,"...aku baru saja melintasi satu tempat.Kucari tempat persinggahan,Ku ketuk rumah2 yang sunyi,tapi satupun yang tiada mahu menerimaku sebagai tetamu."Dan airmata Subuh pun berlinangan."Subuh,usah kau pedulikan mereka,bukankah aku menyambutmu dengan penuh rasa kegembiraan?Subuh mengangkat mukanya seolah2 teringat sesuatu.
"Oh ya,tadi aku lalu di suatu tempat yang tanahnya disebalik sungai.Orang2nya sepertimu,menyambutku dengan penuh kesukaan,menjamuku dengan pelbagai hidangan yang lazat serta mengiurkan.Hidangan yang paling aku suka adalah buah Tahajjud,puas kucari dibumi lain,tapi jarang ku jumpai.Di situ aku meratah buah Tahajjud dengan puas dengan leka".Dan Subuh merenung mataku mengharapkan sesuatu.Aku fahami maksud Subuh.
"Maaf Subuh,aku tiada menanam pohon Al-Lail,jadi aku tidak dapat menghidangkanmu dengan buah yang kau sukai.Tapi aku ada roti Shiyam",cadangku pada Subuh.

Subuh menolak dengan hormat."Roti itu ada tuan punya",kata Subuh.
"Adakah kau mahu manisan Zikir?"rayuku pada Subuhu.

"Baiklah,ambilkan aku sedikit,serta bawakan aku segelas Air Mata Tangisan",pinta Subuh.

Aku agak sugul,bagaimana harusku beritahu pada Subuh,yang Mata Air Tangisan sudah hampir kering akibat kemarau Maksiat yang Berpanjangan?
Aku terkejut.Perigi tersebut hampir separuh penuhnya.Dan aku berdetik didalam hati,adakah ini tanda kemarau akan berakhir?Tanpa berlengah lagi kubawa Air tersebut pada Subuh,tetamu yang kusanjungi,dan kusuakan manisan yang dipintanya.Selesai menjamah kesemuanya,Subuh pun melirikkan sebuah senyuman.
"Subuh...", seruku

"...mahukah kau tinggal selamanya denganku?Aku memerlukan teman dalam kesunyian.Akan kulayan kau dengan sebaiknya,wahai subuh".

Subuh tersenyum lagi menandakan permintaanku tidak akan terpenuhi.

"Aku perlu menziarahi ramai orang,dan ramai lagi yang memerlukan kehadiranku untuk mengubati rindu mereka,sepertimana aku menguliti mimpimu".
Dan aku akur dengan penjelasan Subuh."Subuh",...seruku lagi bila melihat Subuh bersiap untuk pergi,"Sudikah kau menziarahiku lagi esok hari?"."InsyaAllah",jawab Subuh,"...bukankah aku kekasih yang kau rindui?".Subuh berangkat dengan lambat tetapi tetap.
"Assalamulaikum",seru Subuh.

" Wa'alaikumsalam",jawabku kembali.

P/S : Bagaimanakah dengan diri kita? Bagaimana kita menyambut subuh? Adakah kita masih berada di bawah selimut diulit mimpi atau bangkit bagai pejuang? Fikir-fikirkanlah...

Isnin, 15 Disember 2008

Janji Iblis

قَالَ أَنْظِرْنِي إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ (١٤)قَالَ إِنَّكَ مِنَ الْمُنْظَرِينَ (١٥)قَالَ فَبِمَا أَغْوَيْتَنِي لأقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَكَ الْمُسْتَقِيمَ (١٦)ثُمَّ لآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَيْمَانِهِمْ وَعَنْ شَمَائِلِهِمْ وَلا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شَاكِرِينَ

Iblis berkata: berilah tempoh kepadaKu hingga hari mereka dibangkitkan (hari kiamat)". Allah berfirman: "Sesungguhnya Engkau dari golongan Yang diberi tempoh (ke suatu masa Yang tertentu)". Iblis berkata: "Oleh kerana Engkau (Wahai Tuhan) menyebabkan daku tersesat (maka) Demi Sesungguhnya Aku akan mengambil tempat menghalangi mereka (dari menjalani) jalanMu Yang lurus;. "Kemudian Aku datangi mereka, dari hadapan mereka serta dari belakang mereka, dan dari kanan mereka serta dari kiri mereka; dan Engkau tidak akan dapati kebanyakan mereka bersyukur".

Surah Al-A'raf 14-17

Sesungguhnya Iblis Laknatullah dan konco-konconya merupakan musuh utama manusia. Lihatlah bagaimana Iblis meminta izin daripada Allah untuk menyesatkan anak cucu Adam 'Alaihissalam. Iblis menyatakan bahawa dia akan berusaha bersungguh-sungguh menyesatkan anak Adam dari pelbagai sudut, dari hadapan, belakang, kiri dan kanan. Menurut tafsir Ibn Kathir, Dari hadapan bermaksud menimbulkan ragu-ragu tentang hari kebangkitan, dari belakang pula bermaksud menghasut manusia mengejar kehidupan duniawi, dari kanan bermaksud membuat manusia keliru dengan agama dan dari kiri, menggalakkan manusia melakukan dosa.

Oleh itu, marilah kita juga bersungguh-sungguh dalam mentaati perintah Allah sebagaimana Iblis yang bersungguh-sungguh menghasut kita supaya mengikut jejak langkah mereka yang ingkar kepada arahan Allah. Wallahu'alam

Ahad, 14 Disember 2008

Adab Menyambut Tetamu

Mari kita lihat video bagaimana cara yang baik untuk menyambut tetamu. Semoga dengan video ini, dapatlah kita ambil pengajaran dan pedoman dan cuba dipraktikkan dalam kehidupan seharian kita.

Jewish settlers shoot, critically wound Palestinian child

AL-KHALIL, (PIC)-- A Palestinian child was critically wounded on Friday when armed Jewish settlers encircled a Palestinian house and fired randomly in its vicinity in Al-Khalil city, eyewitnesses reported.

They said that the boy was carried to hospital with serious wounds while the Israeli occupation forces command said that the boy was hit with a rubber-coated bullet fired by one of its troops while dispersing a demonstration. It claimed that the boy was throwing stones at the soldiers.

Meanwhile, the Bil'in villagers hit the streets of their village following the Friday congregation in their weekly protest march against the Israeli confiscation of their lands to build the separation fence.

IOF troops blocked the marchers' from crossing the main gate in the wall and fired sonic and gas bombs in addition to rubber bullets at them wounding three including an 8-year-old child while tens were treated for suffocation.

Six other Palestinians were wounded with rubber bullets fired by the IOF soldiers in the village of Ni'lin also during its inhabitants' weekly demonstration against land confiscation.

IOF soldiers broke up the demonstration by force and wounded the AFP photographer in the process while dozens suffered from suffocation.

Both villages are in Ramallah district.

Lihatlah, bagaimana saudara-saudara seakidah kita diperlakukan. Bukan setakat tentera mereka sahaja yang kejam, bahkan penduduk Yahudi pun sama juga kekejaman mereka. Semoga Allah memberi kekuatan kepada mereka.

Wallahu'alam...

Sumber : http://www.palestine-info.co.uk

Sabtu, 13 Disember 2008

Rehlah 3

Alhamdulillah, semalam selesai sudah satu lagi siri rehlah ana menjelajah bumi Jordan, bumi para Anbiya' yang penuh dengan sejarah ketamadunan manusia. Perjalanan bermula seawal 8 pagi dengan menaiki coaster, destinasi pertama kami adalah Qal'ah Ajlun atau dalam bahasa Melayu Kubu Ajlun. Kubu ini telah di bina oleh 'Izz ad-Din Usama ibn Munqidh, seorang panglima dan anak saudara kepada Salahuddin Al-Ayubi. Ianya di bina di atas bukit Bani 'Auf di Ajlun.

PC090007

Qal'ah Ajlun

Jika ingin menceritakan mengenai sejarah kubu ini, ia mempunyai sejarah yang panjang kerana ia telah digunakan sehingga zaman pemerintahan Khalifah Uthmaniyah sehinggalah berlaku gempa bumi pada 1837 yang merosakkan bangunan kubu ini.

Setelah hampir sejam berada di Kubu tinggalan panglima Islam ini, kami bergerak ke bandar Ajlun untuk bersarapan dan seterusnya meneruskan perjalanan kami ke destinasi seterusnya iaitu Kota Jerash atau Gerasa. Setibanya kami di Jerash, waktu zohor pun tiba dan kami ke Masjid menunaikan solat Jumaat.

PC090043

Hadrian Arch, South Gate, Gerasa

Jerash atau Gerasa merupakan sebuah kota peninggalan Tamadun Roman. Bandar ini masih lagi berpenghuni sehingga ke hari ini.

PC100126

Pemandangan Jerash moden dari kota lama Gerasa

Di sini terdapat pelbagai binaan tinggalan tamadun Rom, Byzantine dan Bani Umayyah. Antara binaan-binaan yang boleh dilihat ialah South Theater, North Teather, Colonnaded Street, Zeus Temple dan bermacam-macam lagi. Di sini terdapat juga bekas tapak Masjid dari zaman Bani Umayyah.

PC090082

Colonnaded Street, Gerasa

Setelah, letih dan puas meneroka bandar purba ini, kami menuju ke Amman. Oleh kerana ramai di antara sahabat ana yang belum menjejak kaki ke Gua Ashabul Kahfi, kami terus menuju ke sana. Ini merupakan kali kedua ana menjejak kaki ke Makam Ashabul Kahfi versi Jordan.

PC100155

Selepas itu, kami makan malam dan menuju ke Mecca Mall, sebuah pasaraya besar di Bandaraya Amman. Setelah meneroka hampir keseluruhan pasaraya tersebut, saya membeli 2 botol kicap pekat untuk kegunaan rumah, maklumlah di Irbid sangat sukar untuk menemui kicap walaupun kicap cair.

Kami bertolak balik ke Irbid dan tiba di rumah pada pukul 10.30 malam.

Alhamdulillah, Selesai sudah perjalanan sehari merenungi sejarah tamadun manusia. Semoga dengan rehlah ini, dapat membawa diri ana dan sahabat-sahabat ke arah lebih mentaati dan mengkagumi kebesaran Allah. Semoga rehlah ini tidak sia-sia. Wallahu'alam.

Jumaat, 12 Disember 2008

Kepenatan dalam Kegembiraan

Alhamdulillah, selesai sudah Majlis Jom Korban PERMAI dan Majlis Walimatul urus Abg Amir dengan Kak Zayyani.

Teater ADHA pun telah selesai dipentaskan dengan jayanya. Terima kasih di ucapkan kepada semua yang terlibat dalam menyempurnakan teater tersebut. Banyak pengajaran dan pedoman yang boleh kita ambil dari pementasan teater tersebut.

Sedikit sedutan dari Teater ADHA

            Kawan, korban tu bukan sembelih binatang sahaja. Sebenarnya yang ALLAH mahu adalah untuk kita manifestasikan ruh pengorbanan itu di dalam kehidupan. Kita mengorbankan nyawa binatang yang kita beli dengan duit kita sendiri, Sebab itu kalau kita lihat, Raya Korban juga dinamakan raya haji. Ibadah haji itu pun memerlukan pengorbanan yang banyak, duit, masa, kesabaran dan sebagainya. Jadi, dari dua ibadah ini, ALLAH hendak manusia itu berfikir, dan cuba menterjemahkan pengorbanan itu di dalam kehidupan mereka.

             ALLAH memberikan manusia pelbagai perkara. Tetapi, manusia di dalam kehidupannya, hendak berkorban sedikit pun tak boleh. Manusia tidak faham erti pengorbanan yang sebenar. Sebenarnya, ALLAH tidak ambil percuma pengorbanan kita. ALLAH bayar balik dengan syurga yang lagi mahal.

            Kawan, hidup kita dilimpahi pelbagai nikmat. Nikmat-nikmat ini, selain merupakan kasih sayang ALLAH, ia juga merupakan ujian daripada ALLAH. Ia ibarat garam dalam makanan. Diambil berlebihan masin, diambil kurang tawar. Sebab itulah, kita perlu berkorban. Bukan sahaja harta, tetapi juga kesenangan hidup kita, waktu kita. Kau tahu, ada sahabat-sahabat kita di luar sana, yang berkorban nyawa mereka untuk ISLAM. Walaupun mereka tahu mereka tidak akan menang, tetapi mereka yakin dengan janji pembayaran ALLAH kepada pengorbanan mereka. Kita di sini mungkin hannya perlu mengorbankan sedikit kesenangan kita, berkorban sedkit duit kita untuk bersedekah, berkorban sedikit kelenangan kita untuk bersungguh belajar, berkorban sedikit ego kita untuk merendah diri, berkorban sedikit waktu kita untuk berkerja kepada ALLAH. Orang-orang awal sebelum kita juga berkorban, dan ALLAH bayar pengorbanan mereka di dunia dan di akhirat.

Semoga para penonton semua terhibur dan dapat menghayati erti pengorbanan yang sebenarnya. Dan bagi yang tidak menontonya, bolehlah kalian membaca cerpen KORBAN yang diadaptasi dari teater ADHA.

Dan kepada Abg Amir dan Isteri, semoga perkahwinan kalian diberkati Allah dan ke arah pembentukan bait muslim.

Wallahu'alam

Khamis, 11 Disember 2008

ADHA

PC060006

Alhamdulillah, selesai sudah proses melapah daging korban selama 2 hari, 1 ekor unta, 6 ekor lembu dan 12 ekor kambing sudah di tumbangkan dan masing-masing sudah mendapat bahagian masing-masing. Esok merupakan Majlis Sambutan Hari Raya Aidil Adha PERMAI beserta dengan Majlis Walimatul Urus senior ana.

Dan esok merupakan kemuncak Hari Raya bagi kami warga PERMAI, dengan pementasan teater bertajuk ADHA yang julung-julung kali diadakan. Semoga ia menjadi satu kenangan indah dan tidak lupa membawa diri kami warga PERMAI kearah menghayati erti pengorbanan sebenar di hari yang mulia ini.

Trailer Teater ADHA

Isnin, 8 Disember 2008

Selamat Hari Raya Aidil Adha

Di sini ana ingin mengucapkan Selamat Menyambut Hari Raya Aidil Adha kepada semua pelawat blog, muslimin dan muslimat yang dirahmati Allah.

Alhamdulillah, raya tahun ini merupakan kali pertama ana beraya di Jordan dan kali pertama ana berkorban, satu bahagian lembu. Raya di sini sangat meriah, jumlah binatang korban dari pelajar di Irbid adalah sebanyak 1 ekor unta, 6 ekor lembu dan 12 ekor kambing.

Semoga raya kali ini membawa mendekatkan diri kita kepada Allah. Insya Allah.

(slogan Jom Korban PERMAI)

Menjejak Roh Pengorbanan

Rehlah 2

Alhamdulillah, setelah tiga hari berjalan, akhirnya sampai juga ana ke rumah. Berjalan?? Ke mana ya?

Baiklah, ana akan kongsi pengalaman rehlah ana selama tiga hari merentas Jordan secara ringkas, maklumlah, ana ni bukan penulis, rehlah pergi Amman sebelum ni pun cerita pasal ashabul kahfi je. Kalau antum semua nak baca lebih lanjut, boleh lawat travelog kawan ana yang pergi sekali, nama dia Hariz Hazwan di http://harizibnzarir2.blogspot.com

Baiklah, kembali kepada kisah rehlah ana selama tiga hari ni, kami bertolak dari rumah pada pukul 7.00 pagi hari Jumaat. Asalnya tak ramai yang nak pergi, tapi bila dah sampai kat stesen bas, kira-kira sampai 12 orang nak ikut. Jadi susahlah masa tu kami nak cari bas. Namun dengan keramahan dan kepandaian kawan ana bercakap dengan arab, kami ditawarkan sebuah coaster untuk ke Aqabah dengan harga 150 dinar. Pastu kami pun naiklah coaster tersebut selepas penat bermusyawarah. Silap la pulak, sebenarnya malas la nak cerita detail macam ni. Ok hari pertama ana dari Irbid ke Amman dan terus ke Laut Mati. Dalam perjalanan, kami singgah untuk solat Jumaat dan makan tengah hari di Madaba, sebuah bandar yang banyak peninggalan sejarah berkaitan agama Kristian. Selepas bermandi manda di Laut Mati, kami meneruskan perjalanan ke Aqaba, bandar paling selatan di Jordan dan satu-satunya kawasan berpantai di Jordan(Selain Laut Mati). Sesampai kami di Aqabah, kami terus mencari tempat menginap.

Keesokannya, kami berjalan-jalan di sekitar Aqabah sehingga zohor dan seterussnya bertolak ke Wadi Rum atau boleh saya panggil sebagai 'Grand Canyon Jordan'. Selepas puas meneroka sehingga maghrib, kami pun bertolak ke Petra dan seterusnya mencari tempat tidur.

Selepas bangun tidur, kami pun berjalan seharian di Petra. Rasanya setakat ini sahaja kisah rehlah ana. Ana malas nak cerita secara detail sebab tak pandai nak bercerita. Nanti kalau sahabat ana Hariz tu dah menyiapkan pengalaman perjalanan kami dalam travelognya, ana bagi link kat antum semua, pembaca blogku yang ku hormati. Sekian, kalau kisah ni tak menarik maaf banyak-banyak. Maaf tak banyak gambar yang di upload sebab tak ambik lagi gambar dari kamera sahabat-sahabat. Wallahu'alam

PC030088

PC030150

Di Laut Mati

Bandar Aqabah (dari atas bot)

PC040230

PC040305

Wadi Rum

Bukit berbentuk muka(wadi Rum)

PC040419

PC040461

Petra

Bukit yang ditebuk (Petra)

Isnin, 1 Disember 2008

Musafir Perantau

عن ابن عمر رضي الله عنهما قال: (( أخذ رسول الله بمنكبي، فقال آن في الدنيا آأنك
غریب أو عابر سبيل)) وعن ابن عمر رضي الله عنهما یقول: (( إذا أمسيت فلا تنتظر
الصباح، وإذا أصبحت فلا تنتظر المساء، وخذ من صحتك لمرضك، ومن حياتك لموتك ))
  رواه البخاري                                                                       

Daripada lbnu 'Umar r.a. رضي الله عنهما beliau berkata:
Rasulullah SAW telah memegang bahuku seraya bersabda: Hiduplah engkau di dunia seolah-olah engkau seorang perantau atau musafir lalu.
lbnu 'Umar r.a. pernah berkata:
Apabila engkau berada di waktu petang, maka janganlah engkau menunggu (ketibaan) waktu pagi dan apabila engkau berada di waktu pagi, maka janganlah engkau menunggu (ketibaan) waktu petang. Ambillah peluang dari kesihatanmu untuk masa sakitmu dan masa hidupmu untuk matimu.

Hadith riwayat Bukhari

Pengajaran

Ingatlah bahawa kehidupan kita di dunia hanyalah sementara, Rasulullah telah mengingatkan kita bahawa kehidupan di dunia ini ibarat musafir, suatu ketika nanti kita sama ada akan sampai ke destinasi yang dituju atau tersesat ditengah jalan. Ini semua bergantung kepada persiapan yang kita lakukan untuk musafir tersebut. Destinasi kita adalah akhirat dan bekalan kita sepanjang perjalanan adalah taqwa. Sebagaimana dalam firman Allah:

وَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَى

Dan hendaklah kamu membawa bekal dengan cukupnya kerana Sesungguhnya sebaik-baik bekal itu ialah Taqwa

Al Baqarah 197

Dan janganlah kita menangguh-nangguhkan amalan kebajikan yang kita hendaklah lakukan sebagaimana pesan Ibn Umar di atas. Kerana kita bimbang peluang yang kini berada pada tangan kita boleh hilang tanpa kita sedari. Oleh itu gunalah peluang ini sebelum ianya ditarik balik.

Wallahu'alam

Gambar