Powered By Blogger

Sabtu, 13 Disember 2008

Rehlah 3

Alhamdulillah, semalam selesai sudah satu lagi siri rehlah ana menjelajah bumi Jordan, bumi para Anbiya' yang penuh dengan sejarah ketamadunan manusia. Perjalanan bermula seawal 8 pagi dengan menaiki coaster, destinasi pertama kami adalah Qal'ah Ajlun atau dalam bahasa Melayu Kubu Ajlun. Kubu ini telah di bina oleh 'Izz ad-Din Usama ibn Munqidh, seorang panglima dan anak saudara kepada Salahuddin Al-Ayubi. Ianya di bina di atas bukit Bani 'Auf di Ajlun.

PC090007

Qal'ah Ajlun

Jika ingin menceritakan mengenai sejarah kubu ini, ia mempunyai sejarah yang panjang kerana ia telah digunakan sehingga zaman pemerintahan Khalifah Uthmaniyah sehinggalah berlaku gempa bumi pada 1837 yang merosakkan bangunan kubu ini.

Setelah hampir sejam berada di Kubu tinggalan panglima Islam ini, kami bergerak ke bandar Ajlun untuk bersarapan dan seterusnya meneruskan perjalanan kami ke destinasi seterusnya iaitu Kota Jerash atau Gerasa. Setibanya kami di Jerash, waktu zohor pun tiba dan kami ke Masjid menunaikan solat Jumaat.

PC090043

Hadrian Arch, South Gate, Gerasa

Jerash atau Gerasa merupakan sebuah kota peninggalan Tamadun Roman. Bandar ini masih lagi berpenghuni sehingga ke hari ini.

PC100126

Pemandangan Jerash moden dari kota lama Gerasa

Di sini terdapat pelbagai binaan tinggalan tamadun Rom, Byzantine dan Bani Umayyah. Antara binaan-binaan yang boleh dilihat ialah South Theater, North Teather, Colonnaded Street, Zeus Temple dan bermacam-macam lagi. Di sini terdapat juga bekas tapak Masjid dari zaman Bani Umayyah.

PC090082

Colonnaded Street, Gerasa

Setelah, letih dan puas meneroka bandar purba ini, kami menuju ke Amman. Oleh kerana ramai di antara sahabat ana yang belum menjejak kaki ke Gua Ashabul Kahfi, kami terus menuju ke sana. Ini merupakan kali kedua ana menjejak kaki ke Makam Ashabul Kahfi versi Jordan.

PC100155

Selepas itu, kami makan malam dan menuju ke Mecca Mall, sebuah pasaraya besar di Bandaraya Amman. Setelah meneroka hampir keseluruhan pasaraya tersebut, saya membeli 2 botol kicap pekat untuk kegunaan rumah, maklumlah di Irbid sangat sukar untuk menemui kicap walaupun kicap cair.

Kami bertolak balik ke Irbid dan tiba di rumah pada pukul 10.30 malam.

Alhamdulillah, Selesai sudah perjalanan sehari merenungi sejarah tamadun manusia. Semoga dengan rehlah ini, dapat membawa diri ana dan sahabat-sahabat ke arah lebih mentaati dan mengkagumi kebesaran Allah. Semoga rehlah ini tidak sia-sia. Wallahu'alam.

Tiada ulasan:

Gambar