Powered By Blogger

Isnin, 1 Disember 2008

Musafir Perantau

عن ابن عمر رضي الله عنهما قال: (( أخذ رسول الله بمنكبي، فقال آن في الدنيا آأنك
غریب أو عابر سبيل)) وعن ابن عمر رضي الله عنهما یقول: (( إذا أمسيت فلا تنتظر
الصباح، وإذا أصبحت فلا تنتظر المساء، وخذ من صحتك لمرضك، ومن حياتك لموتك ))
  رواه البخاري                                                                       

Daripada lbnu 'Umar r.a. رضي الله عنهما beliau berkata:
Rasulullah SAW telah memegang bahuku seraya bersabda: Hiduplah engkau di dunia seolah-olah engkau seorang perantau atau musafir lalu.
lbnu 'Umar r.a. pernah berkata:
Apabila engkau berada di waktu petang, maka janganlah engkau menunggu (ketibaan) waktu pagi dan apabila engkau berada di waktu pagi, maka janganlah engkau menunggu (ketibaan) waktu petang. Ambillah peluang dari kesihatanmu untuk masa sakitmu dan masa hidupmu untuk matimu.

Hadith riwayat Bukhari

Pengajaran

Ingatlah bahawa kehidupan kita di dunia hanyalah sementara, Rasulullah telah mengingatkan kita bahawa kehidupan di dunia ini ibarat musafir, suatu ketika nanti kita sama ada akan sampai ke destinasi yang dituju atau tersesat ditengah jalan. Ini semua bergantung kepada persiapan yang kita lakukan untuk musafir tersebut. Destinasi kita adalah akhirat dan bekalan kita sepanjang perjalanan adalah taqwa. Sebagaimana dalam firman Allah:

وَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَى

Dan hendaklah kamu membawa bekal dengan cukupnya kerana Sesungguhnya sebaik-baik bekal itu ialah Taqwa

Al Baqarah 197

Dan janganlah kita menangguh-nangguhkan amalan kebajikan yang kita hendaklah lakukan sebagaimana pesan Ibn Umar di atas. Kerana kita bimbang peluang yang kini berada pada tangan kita boleh hilang tanpa kita sedari. Oleh itu gunalah peluang ini sebelum ianya ditarik balik.

Wallahu'alam

1 ulasan:

Aisyah Ulya berkata...

U've been tagged by Aisyah Ulya..
To tag along: You have to list 7 weird things about yourself, post it in your blog, tag at least 7 people (list their names), and comment on their blog to let them know that you just tagged them. Moga ALLAH sayang orang yang kne tag ni.

Gambar