Powered By Blogger

Jumaat, 12 Disember 2008

Kepenatan dalam Kegembiraan

Alhamdulillah, selesai sudah Majlis Jom Korban PERMAI dan Majlis Walimatul urus Abg Amir dengan Kak Zayyani.

Teater ADHA pun telah selesai dipentaskan dengan jayanya. Terima kasih di ucapkan kepada semua yang terlibat dalam menyempurnakan teater tersebut. Banyak pengajaran dan pedoman yang boleh kita ambil dari pementasan teater tersebut.

Sedikit sedutan dari Teater ADHA

            Kawan, korban tu bukan sembelih binatang sahaja. Sebenarnya yang ALLAH mahu adalah untuk kita manifestasikan ruh pengorbanan itu di dalam kehidupan. Kita mengorbankan nyawa binatang yang kita beli dengan duit kita sendiri, Sebab itu kalau kita lihat, Raya Korban juga dinamakan raya haji. Ibadah haji itu pun memerlukan pengorbanan yang banyak, duit, masa, kesabaran dan sebagainya. Jadi, dari dua ibadah ini, ALLAH hendak manusia itu berfikir, dan cuba menterjemahkan pengorbanan itu di dalam kehidupan mereka.

             ALLAH memberikan manusia pelbagai perkara. Tetapi, manusia di dalam kehidupannya, hendak berkorban sedikit pun tak boleh. Manusia tidak faham erti pengorbanan yang sebenar. Sebenarnya, ALLAH tidak ambil percuma pengorbanan kita. ALLAH bayar balik dengan syurga yang lagi mahal.

            Kawan, hidup kita dilimpahi pelbagai nikmat. Nikmat-nikmat ini, selain merupakan kasih sayang ALLAH, ia juga merupakan ujian daripada ALLAH. Ia ibarat garam dalam makanan. Diambil berlebihan masin, diambil kurang tawar. Sebab itulah, kita perlu berkorban. Bukan sahaja harta, tetapi juga kesenangan hidup kita, waktu kita. Kau tahu, ada sahabat-sahabat kita di luar sana, yang berkorban nyawa mereka untuk ISLAM. Walaupun mereka tahu mereka tidak akan menang, tetapi mereka yakin dengan janji pembayaran ALLAH kepada pengorbanan mereka. Kita di sini mungkin hannya perlu mengorbankan sedikit kesenangan kita, berkorban sedkit duit kita untuk bersedekah, berkorban sedikit kelenangan kita untuk bersungguh belajar, berkorban sedikit ego kita untuk merendah diri, berkorban sedikit waktu kita untuk berkerja kepada ALLAH. Orang-orang awal sebelum kita juga berkorban, dan ALLAH bayar pengorbanan mereka di dunia dan di akhirat.

Semoga para penonton semua terhibur dan dapat menghayati erti pengorbanan yang sebenarnya. Dan bagi yang tidak menontonya, bolehlah kalian membaca cerpen KORBAN yang diadaptasi dari teater ADHA.

Dan kepada Abg Amir dan Isteri, semoga perkahwinan kalian diberkati Allah dan ke arah pembentukan bait muslim.

Wallahu'alam

1 ulasan:

Fawwaz Saleh berkata...

ala luqman..
macam tiru ana punya post ja
amik kata2 ammar masa teater..
hehe

Gambar