Powered By Blogger

Sabtu, 11 Julai 2009

Tujuan

Assalamualaikum wrt

Alhamdulillah, dengan nikmat dan kurnian Allah swt, ana masih lagi dapat meringankan tangan menulis di ruangan maya ini. Sudah lama ana tidak mencoretkan sesuatu disini sejak ana balik dari Umrah lagi. Sekarang sudah masuk minggu kedua berada dalam Semester Soifi.

Ana juga nak minta maaf kepada mereka yang tertunggu-tunggu post ana terutamanya keluarga, maaf sebab ana lambat bagi tahu ana dah balik Umrah.

Dalam tulisan kali ini ana nak kongsi sesuatu, semoga dari perkongsian ini, kita dapat manfaat di sebaliknya.

Manusia sering tertanya-tanya apakah tujuan kehidupan mereka didunia ini. Ramai manusia yang tidak mengetahui apakah tujuan mereka dihidupkan di dunia ini. Hasilnya, mereka sesat dalam kenikmatan duni, hidup mereka kosong tanpa ruh. Mereka bagai binatang yang cuba memuaskan nafsu syahwat mereka atau seperti robot yang setiap hari melakukan perkara yang sama tanpa mengetahui tujuan kehidupan yang sebenarnya.

Marilah kita tanya diri kita, apakah tujuan kita dihidupkan didunia ini? Allah swt telah memberi jawapan kepada manusia tentang tujuan kewujudan kita di dunia ini sebagaimana dalam firmannya dalam surah Az Zariyat 56

“Dan tidak aku jadikan Jin dan Manusia melainkan untuk beribadah kepadaKu”

Beruntunglah kepada mereka yang mengetahui tujuan kewujudan mereka di dunia ini. Hakikatnya ramai manusia yang masih keliru dengan hakikat kejadian mereka. Namun mereka yang Allah beri kesedaran tentang hakikat kewujudan diri mereka haruslah memanjatkan kesyukuran kepada Allah kerana ia merupakan salah satu nikmat Allah yang sangat besar.

Jadi marilah sama-sama kita menyedari hakikat kewujudan, atau tujuan kehidupan kita di dunia ini. Pengabdian kita kepada pencipta kita, Allah swt. Kita jadikan seluruh kehidupan kita sebagai pengabdian kita kepadaNya semata-mata.

Ingatlah ikrar yang kita ucapkan dalam solat kita

“ Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku dan matiku hanyasaNya kepada Allah tuhan sekalian alam, tiada sekutu bagiNya dan demikianlah yang diperintahkan kepada dan aku dari kalangan orang yang menyerah diri(muslim)”

Dan juga yang kita ulangi dalam Al-fatihah

“Kepada Engkaulah kami sembah dan kepada Engkaulah kami meminta pertolongan.

Alhamdulillah, moga kita semua dapat menyedari hakikat ini dan kita berusaha ke arah menjadi hamba Allah yang sebenar-benarnya.

Wallahu’alam

Tiada ulasan:

Gambar