Powered By Blogger

Jumaat, 17 Julai 2009

Didik Diri

Assalamualaikum wrt

Pertamanya, marilah kita bersyukur kepada Allah swt atas nikmat Iman dan Islam yang Allah swt telah kurniakan kepada kita serta hendaklah kita pelihara kedua nikmat ini agar Allah swt tidak menarik kembali nikmatnya ini. Selawat dan salam ke atas Nabi Muhammad SAW, penghulu segala nabi, contoh yang agung untuk diikuti oleh manusia, para keluarga baginda, sahabat-sahabat baginda yang diredhai Allah, para tabien dan pejuang-pejuang kebenaran .

التربية في أيديكم في أيديكم فقط

Satu ungkapan yang pernah kita dengar, tetapi apakah yang dimaksudkan sebaliknya. Ya, tarbiyah itu ditangan kamu sahaja. Sesungguhnya hanya pemilik diri sahaja yang boleh mentarbiyah dirinya dengan berkesan, suasana luaran cumalah bertindak sebagai pemangkin atau kadang-kadang langsung tidak membantu dalam mentarbiyah diri seseorang.

Faktor kejayaan tarbiyah Islamiyah adalah diri kita sendiri, Allah swt telah memberi kita pilihan dalam menentukan kehidupan kita sama ada Iman atau Kufur  sebagaimana dalam firman Allah swt :

“dan kami ilhamkan kepadanya dua jalan; jalan keburukan dan jalan ketakwaan. Maka beruntunglah mereka yang menyucikan hati. dan rugilah mereka yang mengotorkannya”
(Surah Asy-Syams:8-10)

Sesungguhnya Allah swt telah menyediakan pilihan kepada kita sama ada ingin berada dalam ketakwaan atau terus bersama dalam kekufuran dan kitalah sebanarnya yang memutuskan pilihan jalan hidup kita.

Tiada gunanya ibubapa yang soleh, guru-guru yang mantap, suasana yang solehah tapi sekiranya pemilik hati itu cenderung hendak berada dalam kekufuran dan keingkaran. Faktor-faktor tersebut hanya bertindak sebagai pemangkin sahaja tanpa sedikitpun dapat memberi kesan sekiranya pemilik hati tidak mahu menerimanya.

Saya ingin mengajak diri saya dan para pembaca sekalian bermuhasabah terhadap diri sendiri adakah kita ingin kepada keimanan dan ketakwaan? Adakah kita menjalankan tarbiyah iman kita, sentiasa memperbaharui iman kita?

Firman Allah swt:

“Sesungguhnya Allah tidak merobah keadaan sesuatu kaum sehingga mereka merobah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri”
(Surah Ar Ra’d: 11)

Wallahu’alam…

2 ulasan:

saza s berkata...

salam Luqman...sedihnya bila muhasabah balik..rasa macam diri ana kurang menitikberatkan perkara tu....doakan ana ya.....

cocky si dadun berkata...

what do you do!(apa yang sedang kamulakukan!)

Gambar