Powered By Blogger

Ahad, 9 November 2008

Rehlah 1



"Adakah Engkau menyangka (Wahai Muhammad), Bahawa kisah "Ashaabul Kahfi" dan "Ar-Raqiim" itu sahaja Yang menakjubkan di antara tanda-tanda Yang membuktikan kekuasaan Kami?

(ingatkanlah peristiwa) ketika serombongan orang-orang muda pergi ke gua, lalu mereka berdoa: "Wahai Tuhan kami! kurniakanlah Kami rahmat dari sisimu, dan berilah kemudahan-kemudahan serta pimpinan kepada Kami untuk keselamatan ugama kami".

lalu Kami tidurkan mereka Dengan nyenyaknya Dalam gua itu, bertahun-tahun, Yang banyak bilangannya.

kemudian Kami bangkitkan mereka (dari tidurnya), untuk Kami menguji siapakah dari dua golongan di antara mereka Yang lebih tepat kiraannya, tentang lamanya mereka hidup (dalam gua itu).

Kami ceritakan kepadamu (Wahai Muhammad) perihal mereka Dengan benar; Sesungguhnya mereka itu orang-orang muda Yang beriman kepada Tuhan mereka, dan Kami tambahi mereka Dengan hidayah petunjuk."

Surah Al Kahfi 9-13

Apabila membacakan ayat ini, teringin rasanya untuk ana melawat gua dimana berlakunya peristiwa ini. Alhamdulillah, pada hari Sabtu yang lepas ana berjaya menjejak kaki ke tempat tersebut, tempat yang disebut dalam Al Quran sebagai Gua Al Kahfi.

Terletak lebih kurang 10 km dari tenggara bandaraya Amman, Ibu kota Jordan, di sebuah kampung iaitu Abu Alandah. Dengan menaiki teksi selama lebih kurang 20 minit dari bandar Amman, ketibaan ana di sana membawa seribu satu kenangan, keinsafan dan kekaguman akan kekuasaan Allah S.W.T

Siapakah penghuni gua ini? Siapakah golongan pemuda yang di gelar Al Kahfi ini?

Mereka merupakan tujuh orang pemuda bangsawan yang hidup pada zaman pemerintahan Yunani, pemuda yang beriman kepada Allah dalam keadaan masyarakat yang menyembah berhala. Keimanan mereka menyebabkan mereka diburu dan mereka melarikan diri ke gua ini demi menjaga keimanan mereka. Lalu Allah menidurkan mereka selama 309 tahun untuk menunjukkan kekuasaanNya.

"Dan mereka telah tidur dalam gua mereka selama tiga ratus tahun dan di tambah sembilan tahun lagi"

Al Kahfi : 25

Keberadaan ana di sana, ana manfaatkan dengan sepenuhnya, menghayati, menginsafi dan mengagumi kebesaran dan kekuasaan Allah S.W.T. Subhanallah.

Tiada ulasan:

Gambar