Powered By Blogger

Jumaat, 21 November 2008

Allah Melupakan dan Meninggalkan kita?

وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَى (١٢٤)قَالَ رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِي أَعْمَى وَقَدْ كُنْتُ بَصِيرًا (١٢٥)قَالَ كَذَلِكَ أَتَتْكَ آيَاتُنَا فَنَسِيتَهَا وَكَذَلِكَ الْيَوْمَ تُنْسَى (١٢٦)وَكَذَلِكَ نَجْزِي مَنْ أَسْرَفَ وَلَمْ يُؤْمِنْ بِآيَاتِ رَبِّهِ وَلَعَذَابُ الآخِرَةِ أَشَدُّ وَأَبْقَى (١٢٧)أَفَلَمْ يَهْدِ لَهُمْ كَمْ أَهْلَكْنَا قَبْلَهُمْ مِنَ الْقُرُونِ يَمْشُونَ فِي مَسَاكِنِهِمْ إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَاتٍ لأولِي النُّهَى

"Dan sesiapa Yang berpaling dari ingatan dan petunjukKu, maka Sesungguhnya adalah baginya kehidupan Yang sempit, dan Kami akan himpunkan Dia pada hari kiamat Dalam keadaan buta".

Ia berkata: "Wahai Tuhanku, mengapa Engkau himpunkan daku Dalam keadaan buta, padahal Aku dahulu melihat?"

Allah berfirman: "Demikianlah keadaannya! telah datang ayat-ayat keterangan Kami kepadaMu, lalu Engkau melupakan serta meninggalkannya, dan Demikianlah Engkau pada hari ini dilupakan serta ditinggalkan".

Dan Demikianlah Kami membalas orang Yang melampaui batas dan tidak beriman kepada ayat-ayat keterangan Tuhannya; dan Demi Sesungguhnya azab akhirat itu lebih berat dan lebih kekal.

Adakah tersembunyi serta belum jelas lagi kepada mereka: berapa banyak Kami telah binasakan dari kamu-kaum Yang terdahulu daripada mereka, sedang mereka sekarang berulang-alik melalui tempat-tempat tinggal kaum-kaum itu? Sesungguhnya pada Yang demikian ada tanda-tanda (untuk mengambil iktibar) bagi orang-orang Yang berakal fikiran.

Surah Taha : 124-128

Marilah kita renung kembali, adakah kita berpaling dari petunjuk dan ingatan dari Allah? Bagaimana sikap kita terhadap Al Quran, adakah kita menunaikan hak-haknya? Semoga dengan membaca ayat ini, hati kita bergetar, takut kepada masa apabila kita dilupakan, sebagaimana saidina Umar ibn Al Khattab bimbang dia tidak dapat masuk Syurga.

Kita fikirkan, adakah kita selalu ingat kepada Allah dalam setiap perbuatan kita? Marilah kita cuba menjaga hubungan kita dengan Allah, kita hendaklah sentiasa merasai Allah itu hampir dengan kita supaya nanti kita tidak tergolong dalam golongan yang dilupakan oleh Allah dan dibiarkan buta dalam kegelapan di Akhirat kelak.

Wallahu'alam..

Tiada ulasan:

Gambar