Powered By Blogger

Khamis, 11 Mac 2010

Assalamualaikum

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum wbt

Alhamdulillah ana panjatkan kesyukuran kepada Allah swt atas segala nikmat dan kurnian Allah swt. Dengan izinNya, dapat jugalah ana mencoret sedikit setelah lebih 4 bulan tidak menulis apa-apa disini.

Kepada sahabat-sahabat ana yang meminta ana menulis sesuatu disini, harap dapat maafkan kerana sudah lama ana tidak menulis sesuatupun disini.

Baiklah, permulaanNya, mungkin ana nak cerita sedikit mengenai pengalam-pengalaman yang ana lalui sepanjang 4 bulan ini.

Alhamdulillah, sekarang ana sudah berada pada semester kedua untuk tahun kedua pengajian ana di Jordan ini dalam bidang perubatan. Alhamdulilah jugalah, keputusan peperiksaan untuk semester satu memuaskan walaupun tidaklah “scorer”.

Dan ketika cuti semester satu baru-baru ini, ana telah menjelajah bumi Eropah dengan pergi ke Switzerland selama 9 hari dan merasai pengalaman hidup di negara bukan Islam. Insya Allah sekiranya ada masa, ana akan post satu cerita berkenaan kisah ana di Switzerland.

Selama 4 bulan ini, banyak perkara yang ana rasa telah ana lalui dan ianya memberi kesan yang agak besar dalam diri ana. Ana sudah mula merasai bagaimana budaya hedonisme itu boleh masuk dan mempengaruhi kehidupan seharian ana, merasai kepentingan bersahabat dan bergaul dengan masyarakat sekeliling.

Ana juga mula dapat merasakan kehidupan sebagai seorang ‘senior’ dalam kelompok pelajar disini dan macam-macam lagi lah. Hidup sebagai pelajar ini sebenarnya satu kehidupan yang memberi kita peluang untuk mengumpul seberapa banyak pengalaman sebelum kita meninggalkan dunia pelajar ini.

Sesungguhnya, dalam kehidupan ini, ana merasakan apa yang paling penting adalah bagaimana hubungan kita dengan Allah swt, bagaimana solat kita, bagaimana Al-quran kita, bagaimana dengan ibadah-ibadah kita yang lain. Ini merupakan perkara asas yang perlu kita sentiasa jaga dan ambil peduli supaya hidup kita menjadi hidup yang diberkati Allah swt.

Akhir kata, ana sebenarnya tidak pandai untuk bercerita panjang. Sekadar ini sahajalah coretan dari ana.

3 ulasan:

lowprof berkata...

lame menyepi... rupe2 nye ade udang disebalik batu... cite la kat kiteorg mcm mane kat switzerland...

bkn nak dtg mesir... hek ele... switzerland jugak pilihan die...

Mujahid Islam berkata...

Sape ni yek.....

lowprof berkata...

nak taw.. cbe la teka... p la melawat blog ana... ana ade buat blog baru... mula2.. mls nak buat.. tapi pk2... ade baik jgk buat blog ni...

Gambar