Powered By Blogger

Jumaat, 5 Jun 2009

Munafiq

Assalamualaikum wrt

Hari ini, hatiku agak tersentuh apabila khatib membicarakan mengenai orang-orang munafiq, walaupun ana tidaklah memahami isi khutbah secara keseluruh tapi ana yakin ia menceritakan mengenai orang-orang munafiq.

Bila berbicara soal munafiq, hati ana tertanya-tanya, adakah diri ini tergolong dalam golongan munafiq. Ana perhatikan diri ana, masih banyak lagi sifat munafiq yang melekat pada diri ini, teringat ana pada satu hadith Rasul S.A.W yang ana pelajari di sekolah dahulu :

عن ‏ ‏أبي هريرة رضي الله عنه ‏عن النبي ‏ ‏صلى الله عليه وسلم ‏ ‏قال ‏ ‏آية ‏ ‏المنافق ثلاث إذا حدث كذب وإذا وعد ‏ ‏أخلف ‏ ‏وإذا اؤتمن خان ‏

Dari Abi Hurairah RA, dari Nabi SAW bersabda : Tanda-tanda munafiq itu ada tiga, apabila ia berkata-kata ia dusta, apabila ia berjanji ia mungkir, dan apabila ia diberi kepercayaan ia khianat.
Riwayat Bukhari

Dan juga kita boleh lihat Allah telah ceritakan dalam Al-Quran dalam satu surah khas iaitu surah Al-Munafiqun yang menceritakan perihal orang-orang munafiq.

Namun bukan ini sahaja, masih banyak lagi sifat-sifat orang munafiq yang kita semua ketahui yang semuanya berpaksikan atas satu perkara iaitu berpura-pura. Marilah kita melihat dan muhasabah kembali diri kita, adakah terdapat sifat-sifat munafiq dalam diri kita, dan bagaimana pula usaha kita untuk menyingkirkan sifat ini. Ya, itulah kepentingan saudara seIslam, yang perlu menasihati saudaranya supaya mereka sama-sama tidak termasuk dalam golongan munafiq dan fasiq.

Agama itu nasihat dan dalam nasihat itu terdapat hikmah, menasihati seseorang, kita hendaklah mengikhlaskan niat kerana Allah dan juga menasihati secara berhikmah. Kita perlu mengenali apa yang disukai olehnya dan apa yang tidak disukainya. Ada orang perlu dinasihati secara terus terang dan tidak suka dinasihati secara sindiran. Maka seorang sahabat yang baik perlulah bertaaruf dengan sahabat nya supaya dapat saling membantu dikala lemah.

Perbincangan dalam bab munafiq ini sangat besar, siksaan bagi mereka juga sangatlah berat sebagaimana dalam fiman Allah swt dalam surah An-Nisa’ ayat 145 :

0-0 Sesungguhnya orang-orang munafik itu ditempatkan pada tingkatan yang terkebawah sekali dari (lapisan-lapisan dalam) Neraka dan engkau tidak sekali-kali akan mendapat sesiapa pun yang boleh menolong mereka.

Amat beratlah siksaan bagi golongan ini, marilah kita memohon kepada Allah agar tidak termasuk dalam golongan ini.

Wallahu’alam.

Perubahan memerlukan pengorbanan.

1 ulasan:

Syed Ahmad Fathi berkata...

Semoga kita di selamatkan
oleh ALLAH S.S.T. Dan semoga kita tidak tergolong dalam golongan orang munafik.Sama-sama kita nasihat menasihati kerana Agama itu nasihat.
InsyaALLAH.

Gambar