Powered By Blogger

Jumaat, 10 Oktober 2008

Ujian

Kira-kira sudah seminggu lebih Ramadhan meninggalkan kita. Syawal yang menjelang di sambut dengan penuh keinsafan dan kegembiraan. Namun kehidupan kita sebagai hamba perlu diteruskan, perlu menempuh pelbagai ujian dan dugaan. Apabila menyebut soal ujian dan dugaan, teringatku kepada firman Allah dalam Surah Al Ankabut : Aliff Lam Mim, patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: "Kami beriman", sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)? Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian yang demikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang sebenar-benarnya beriman, dan nyata pula apa yang diketahuiNya tentang orang-orang yang berdusta.

Kita mengatakan bahawa kita merupakan seorang Islam, tapi adakah kita Islam dengan sebenar-benarnya, apakah bukti keislaman kita sekiranya kita tidak di uji. Begitulah kehidupan kita didunia ini, setiap sesuatu yang kita katakan perlukan bukti. Apabila kita mengucapkan dua kalimah syahadah, apakah pula bukti kata-kata kita tersebut, kita berkata aku bersaksi bahawa tiada tuhan melainkan Allah tetapi adakah kita lebih mengutamakan Allah dari perkara lain. Kita juga berkata bahawa nabi Muhammad Salallahu 'Alaihi Wassallam merupakan Rasulullah dan contoh teladan bagi kita tapi adakah kita telah mengikuti segala sunnah Baginda.

Allah sentiasa akan menguji kita apabila kita mengatakan bahawa kita beriman kepada Allah supaya ia menjadi bukti keimanan kita. Ingatlah bahawa apabila Allah menguji kita, ia merupakan tanda kasih sayang Allah pada kita. Lihat sahaja para Rasul dan Nabi diuji dengan pelbagai ujian dan dugaan. Dan ingatlah bahawa ujian itu bukan sahaja ujian material tetapi dengan ujian keimanan : seorang muslim dan mukmin sejati akan merasakan apabila dia meninggalkan ibadah sunat juga merupakan ujian baginya.

Bagaimana dengan hati kita? Iman kita...

Marilah kita bermuhasabah diri, cari kelemahan diri sendiri dan cuba perbaiki..
Seorang yang mengaku dirinya daie pasti lebih banyak ujian yang dialami, lebih banyak dari muslim biasa. Sekiranya kita begitu banyak ujian, ingat Allah sayang kita dan sebab kita mengaku bahawa kita lebih dari orang lain. Jadi hadapilah dengan usaha dan penuh tawakal kepada Allah.

Tiada ulasan:

Gambar